Blog 3 - Header NB Ben jij ervaren?

Als adviseur krijg ik (Bas) regelmatig de vraag “heb je ervaring met …?” of “ben je ervaren in…?”. Het is een mooie gesloten vraag die altijd een genuanceerd antwoord verdient. Inwendig slaat mijn hart altijd een beetje over van deze vraag. Ik moet dan onbewust denken aan een boek dat ik met veel plezier tijdens mijn studententijd heb gelezen. Want “Ben je Ervaren” is ook de titel van het beroemde boek van William Sutcliffe. Het boek gaat over Dave die uit verliefdheid samen met Liz gaat backpacken door India. Het boek beschrijft op hilarische wijze het wel en wee van de onervaren backpacker Dave.

 

Ik heb net als Dave gereisd door Azië. Ik heb samen met Jacquelien mooie reizen gemaakt door Thailand, Laos en Cambodja. Dierbare herinneringen heb ik aan onze reis door Maleisië. We gaan deze zomer mooie herinneringen maken in Sri Lanka. En hoe ervaren ik ook ben als ‘backpacker’, ieder land waar ik kom moet ik opnieuw leren bereizen. Telkens weer moet ik echt ontdekken “hoe dingen in een land gaan”. Dat ontdekken en doorzien vind ik een van de leuke dingen aan reizen. Ik kan daar erg van genieten.

 

Zo ontdekte ik in Maleisië hoe goed je dingen kunt regelen met taxichauffeurs. In Cambodja werden wij in keer “omsingeld” door tuk-tuk drivers. Echter die dropen allemaal vanzelf af toe we er één hadden gekozen. En in Laos ontdekte ik hoeveel mensen er nu echt kunnen zitten in een bus. Best veel als je plastic krukjes in het gangpad zet! Het gaat hierbij om kennis die je niet kunt opdoen uit de “Lonely Planet”. Het gaat hierbij ook om omgangsvormen die heel specifiek zijn voor een bepaald land. Dan heb je niet zo veel aan ervaring uit andere landen. Je moet ontdekken hoe het er in een land ter plekke aan toe gaat.

 

Als adviseur zie ik iedere vraag van een klant als een nieuw land dat ik moet leren te bereizen. Ja, we hebben veel kennis en ervaring, maar het verschil kunnen we pas echt maken als we de context van de vraag goed kunnen doorzien.

 

Daarbij geldt dat ik het belangrijk vind om respect te hebben voor het “eigene” van een land. In Laos was ik op een markt en daar ontdekte ik het volgende: als je iets wilde kopen op de markt, dan werd er altijd onderhandeld over de prijs. Het bijzondere was dat je als klant op het moment dat de onderhandelingen begonnen van de verkoper een houten krukje aangeboden kreeg. Daar ging je als klant op zitten en de verkoper ging er ook bij zitten. Mij viel op dat mensen die bleven staan tijdens het onderhandelen veel moeilijker tot overeenstemming kwamen met de verkopende partij.

 

Als adviseur ga ik op eenzelfde manier te werk. Ik ben enerzijds enorm gefocust op de resultaten die de klant wil behalen en anderzijds houd ik daarbij zoveel als mogelijk rekening met de context van de organisatie waarvoor ik werk.

 

In het mooie werk dat ik mag doen als adviseur heb ik alleen niet vaak de rol van ‘backpacker’, maar de rol van gids. We ondersteunen organisaties in veranderprocessen. Ook veranderprocessen kun je zien als een reis voor een organisatie en de mensen die er werken. En natuurlijk helpt het enorm dat het niet de eerste keer is dat we als adviseurs te maken hebben met veranderprocessen. Echter bij iedere nieuwe vraag proberen we het eigene van de organisatie en de mensen die er werken te doorzien.

 

We wensen iedereen een mooie zomer met nieuwe inzichten uit welk land je ook hebt bezocht of bezoekt!

 

Ebook groeien met stoeien 20150214

Krijg GRATIS het e-book ‘Stoeien met groeien: 4 groeistuipen de baas’.

Voornaam *
E-mailadres *

Jouw gegevens worden alleen door Guide to Lead gebruikt en niet aan derden verstrekt

 

Guide to Lead

Postadres
De Sikkel 3
8141 HD Heino

06-53 424 177 (Jacquelien)

06-23 762 881 (Bas)

 

Bezoekadres
A. van Sonsbeeckstraat 1
8141 VA Heino

 

KvK 65 783 808
Bank NL76 KNAB 0255 2584 02

Zusterbedrijf van Door Zien Wijzer