header-ar-blog-5-de-overgang

 

Afgelopen week is bekend geworden dat de radiozender 3FM heeft besloten om zich te gaan richten op jongeren. De gehele programmering hebben ze op de kop gegooid. Daar waar Giel Beelen ruim 12,5 jaar het stemgeluid was in de ochtend, neemt nu een ander zijn plaats in. En dit was nog maar één van een hele waslijst met veranderingen.

 

Een besluit met consequenties

Een besluit die niet kon uitblijven.

Een besluit die moest worden genomen …

Een besluit waarbij mijn reactie was: ‘eindelijk …’

 

Een jaar geleden, om precies te zijn in oktober was ik al bezig met een ‘overgang’. Ik ben namelijk van frequentie veranderd … Ik geef het toe … De autoradio start nu namelijk altijd op met Radio 2 en niet meer met 3FM. En inmiddels de wekkerradio ook …

 

Je kunt je daarbij natuurlijk afvragen ‘Whats’s the big deal?’ Maak jij je nu druk over de radio? Nou, als je kijkt naar persoonlijke veranderingen, maar ook die van organisaties, hebben die nogal invloed op elkaar. En daarom een verhaal over verandering omdat deze verandering zo mooi illustreert wat er allemaal gebeurt.

 

Vorig jaar juni kwam de aankondiging dat Gerard Ekdom 3FM ging verlaten. Hij startte in vorig jaar oktober bij Radio 2. Hij had bijna 17 jaar bij 3FM gezeten en er ging wat kriebelen. De liefde voor zijn vak was hij zeker niet kwijt, maar de vraag was wel of hij zichzelf in de context van 3FM voelde passen, waarin nu steeds meer jong talent een plek kreeg.

 

Toen hij aangaf dat hij vond dat hij met zijn muziek beter zou passen bij de Radio 2, vond ik dat nogal wat. Want zo veel scheel ik qua leeftijd niet met Gerard …

 

Ik heb bewondering voor mensen die hun vak en passie ten volle inzetten en dus daarbij trouw het spoor volgen waar dat tot z’n recht kan komen. Ik heb bewondering voor iemand die de wissel in dat spoor ziet en daarin tijdig weet bij te sturen. Maar bovenal heb ik bewondering voor iemand die ten volle z’n eigen hart volgt en zich aan de emotionele achtbaan van die verandering overgeeft.

 

Maar het raakte ook zeker mijzelf. Want als hij zich ‘te oud’ begon te voelen voor 3FM, wat deed ik daar dan nog? En dat raakt je identiteit. Je behoort niet meer tot de doelgroep. Niet omdat ‘zij’ nou zo zijn veranderd, maar omdat jij heel natuurlijk bent veranderd. Een volstrekt normaal proces wat je maar nauwelijks bewust meemaakt. De beroemde ‘je bent zo oud als je je voelt’ kreeg bij mij wel een zetje …

 

Daarnaast raakte het ook zeker 3FM. Want Gerard was één van de boegbeelden geweest. En voor hem waren er ook een aantal bekende namen vertrokken (denk bijvoorbeeld aan Eric Corton, ook wel bekend vanuit zijn missies die hij voor het Rode Kruis maakte voor Serious Request). De luistercijfers van 3FM zette een enorme daling in …

 

Tijd …

Tijd voor verandering dus!

 

Verandering kan voortkomen uit twee bewegingen.

 

Allereerst is er de beweging van verlangen.

Omdat je iets heel graag wilt bereiken. Of zich een kans aandient die je heel graag wilt grijpen. Het wereldberoemde gedicht van Antoine de Saint-Exupéry (de auteur van het boek ‘De kleine prins’) verwoord prachtig wat verlangen is.

Wanneer je een schip wilt gaan bouwen

breng dan geen mensen bijeen

om timmerhout te sjouwen

of te tekenen alleen.

Voorkom dat ze taken ontvangen,

deel evenmin plannen mee.

Maar leer eerst de mensen verlangen

naar de eindeloze zee.

Gerard Ekdom is vertrokken uit verlangen. Een verlangen naar een plek waarin hij de muziek die hij in z’n hart draagt, kan blijven uitdragen.

 

De andere beweging is die van het ‘moeten’. Omdat de wereld verandert en niet ten gunste van waar jij je mee wilt bezighouden. Of het nu gaat om wetgeving met een wel heel sterk ‘moeten’ of ‘niet meer mogen’. Of om maatschappelijke bewegingen die je dwingen tot iets anders. Of ethische vraagstukken die vanuit ‘het kan toch niet zo zijn dat wij onze kinderen en achterkleinkinderen opzadelen met …’

 

3FM bleef z’n marktaandeel zien slinken. Er moest dus wel wat gaan gebeuren!

 

Voor beide bewegingen van verlangen of moeten is er een soort ‘nu of nooit’. Een urgentie die zich aandringt. Daarvoor heeft zich al weleens iets aangediend, maar nooit eerder zo sterk als nu. Als je als DJ bijvoorbeeld opeens gevraagd wordt om naar een andere zender te gaan.

 

Ook geldt dat wat voor de één verandering vanuit ‘verlangen’ is, betekent voor de ander dat een verandering uit ‘moeten’ ontstaat. Zoals het vertrek van Gerard Ekdom een verlangen is geweest om …, heeft dit een effect gehad op de zender 3FM, waardoor zij (mede) iets ‘moesten’.

 

Als 3FM bezig is met die transitie naar jongerenzender, dan heeft er nog een heel proces plaats te vinden in de hoofden van hen die de zender gaan maken. Dat heeft zich nog te vormen. En dat vraagt lef.

 

Het vraagt ook echt afscheid nemen van je oude doelgroep, maar misschien nog wel meer van alles wat erbij komt kijken. De patronen om ‘voor alle leeftijden’ te zijn. Denk maar eens aan de reclame inkomsten. Met een andere doelgroep horen er daar dus ook andere commerciële uitingen bij. Maar ook in wat je voor beleving geeft aan je luisteraars …

 

En hoe gaat het op Radio 2 met Gerard Ekdom? Als ik het zo beluister zit hij daar helemaal op z’n plek. Alleen mag hij wat mij betreft zijn gevleugelde woorden ‘bye bye man’ nu ook laten gaan. Volgens mij past dat niet meer. Maar ja, er zijn van die rituelen die je meeneemt naar een volgende fase. Tot je ontdekt dat ook die niet meer passen of kloppen. Er komen vanzelf weer nieuwe rituelen bij die wel passen.

 

Voor mij is deze verandering een prachtig voorbeeld hoe verandering van personen verandering in een organisatie te weeg kunnen brengen. Soms door te blijven versnellen en soms ook door te vertrekken. Maar voor beide geldt, het volgen van je eigen spoor als individu en als organisatie gaan beide over zicht hebben in je eigen passie. Het is en blijft een overgang, maar soms kan je maar beter even bij de spoorwegovergang wachten om te zien wat er voor moois gaat komen.

 

#3FM #radio2 #gerardekdom #verandermanagement #verlangen #moeten

Ebook groeien met stoeien 20150214

Krijg GRATIS het e-book ‘Stoeien met groeien: 4 groeistuipen de baas’.

Voornaam *
E-mailadres *

Jouw gegevens worden alleen door Guide to Lead gebruikt en niet aan derden verstrekt

 

Guide to Lead

Postadres
De Sikkel 3
8141 HD Heino

06-53 424 177 (Jacquelien)

06-23 762 881 (Bas)

 

Bezoekadres
A. van Sonsbeeckstraat 1
8141 VA Heino

 

KvK 65 783 808
Bank NL76 KNAB 0255 2584 02

Zusterbedrijf van Door Zien Wijzer