Plaatje blog zonder tekst beinvloeden of manipuleren

Belastingdienst manipuleert? Manipuleer jij je medewerkers al?

 

Het voorjaar is de tijd van de belastingaangiftes. Een tijd waarin de slogan ‘leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker’ weer zal klinken. Dit jaar zijn de aangiftes volledig online in te vullen en zijn de nodige, bij de Belastingdienst al bekende, gegevens ingevuld.

Door een artikel met de kop ‘Fiscus manipuleert aangifte’ uit de nieuwsbrief van ‘De Ondernemer’ werd ik getriggerd. Het blijkt dat de Belastingdienst nu een speciaal Team Gedragsverandering heeft. Dat team heeft o.a. de taak om de 20% notoire uitstellers aan te zetten tot het sneller invullen van hun aangifte.

Door het Team Gedragsverandering worden wetenschappelijk onderbouwde theorieën ingezet om de belastingbetaler aan te zetten tot het gewenste gedrag. Zo wordt bijvoorbeeld niet meer 1 april als ‘dan ben je te laat’ datum gecommuniceerd, maar hoeveel dagen je nog hebt tot 1 april. Communicatie op de schaars overgebleven tijd. Is dit nu beïnvloeden of manipuleren?

Ook kijken ze of de eerlijkheid bij het invullen van de aangiftes kan worden beïnvloed. Door een ‘eerlijkheidsverklaring’ vooraf blijken we als mens veel minder geneigd bezijden te waarheid de vragen te beantwoorden. Ook hier, is dit beïnvloeden of manipuleren? Is het de aangever die blijkbaar af en toe verleid wordt tot manipulatie?

 

Waar gaat beïnvloeden over in manipuleren?

 

Een interessante ethische vraag. De vraag ‘Draagt het bij aan ‘het goede’ of aan ‘het kwaad’ staat centraal. Een grens waar het nodige mee wordt gesjoemeld, zoals ook in het artikel wordt gesuggereerd. Een grens die niet voor iedereen op dezelfde plek ligt. Een grens die mee lijkt te rekken in de context. Een grens die afhankelijk is van de uitkomst!

Vanuit het brein bezien is er geen onderscheid te vinden bij manipuleren of beïnvloeden. Daarin loopt het dezelfde weg. Datzelfde geldt voor als de emotie om de hoek komt kijken. Want als we ons een weg opgestuurd voelen worden die we niet zelf willen, schiet ons brein als het ware in het rood. Het kan dan minder nadenken en wordt impulsiever. Maar of dat nu manipuleren heet of beïnvloeden, dat maakt voor het brein niet uit. Voor het brein is de emotie een prima mechanisme om ‘de dingen bij het oude te laten’. Het verschil zit ‘m in de uitkomst: win je of verlies je?

In de perceptie van het brein is er een wereld van verschil. 

Je belastinggeld betalen. Er is daarbij een fundamenteel verschil tussen een ondernemer in tegenstelling met de particulier. Een particulier is meestal bezig met het terugkrijgen van belastinggeld, met een positieve emotie van ‘winnen’. Dat wil het brein wel. Aan het afdragen van de belastingen heeft een medewerker tenslotte niets gemerkt qua banksaldo. Een keer per jaar je belastingaangifte invullen is dan ook voor het brein ‘aantrekkelijk’. Zeker als het gemakkelijk wordt gemaakt.

Als ondernemer ben je als de zaken goed gaan, bezig met het betalen van belasting. Het gaat dan om verliezen. En dat is in het brein ‘pijn’. Als ondernemer komt dat per kwartaal of per maand terug. Daardoor wordt de negatieve emotie nog eens verder geprikkeld. Negatieve emoties rond de aangifte worden zo vaker ingeslepen in het brein. En die wegen nu eenmaal zwaarder dan het eenmalig de jaaraangifte doen met eventuele mogelijkheden tot winnen of verliezen … Heel (neuro)logisch voor het brein dat het zich inspant om die verliezen te beperken.

Vanuit het brein bezien kan ik heel goed verklaren dat je je aangifte als ondernemer uitstelt. Het gaat dan om het voorkomen van pijn, een van de belangrijkste motivaties van het brein. Als je aan de ‘verliezerskant’ staat voelt dat eerder als manipuleren. Daar waar Belastingdienst aan de kan staan van ‘winnen’ en zij het zullen ervaren als beïnvloeden.

Als het Team Gedragsverandering aan die emotiekant iets aan zou kunnen doen, ik hou me aanbevolen! Al blijf ik ook roepen, net zoals mijn vroegere economieleraar zei, dat ik graag veel belasting betaal. Want dan zijn mijn inkomsten er ook naar. Maar ik voel er ook graag minder pijn bij. Als het team daar toch iets op zou verzinnen …

 

Heb jij al een ‘Team Gedragsverandering’?

 

Bij het laten groeien van je bedrijf gaat het ook om gedragsverandering! Dat wat eerst door enkelen werd gedaan, wordt straks door velen gedaan. En dat is niet voor iedereen leuk. Ook daar heb je te maken met verliezen en winnen. Als je er al werkte, zal je nu dingen moeten nalaten of overlaten aan iemand anders. Dat wat je zo gewend bent te doen. Maar hoe maak jij het je medewerkers dan makkelijker? Heb jij dan ook een team gedragsverandering klaar staan? Of iemand die het in z’n takenpakket heeft opgenomen?

Hoe zou het zijn als je van te voren al weet hoe je je medewerkers kan beïnvloeden om de groei sneller te laten doormaken? Hoe het proces verloopt van het doormaken van een verandering weten we inmiddels. We weten hoe het brein reageert in elke fase. We weten ook wat het brein nodig heeft in tijden van verandering.

Een groot deel van de crux zit ‘m in het ten volle laten accepteren van de negatieve gevolgen van de groei. Je moet een goeie verliezer leren zijn. Pas als je het brein met z’n emoties serieus neemt en geruststelt, dan kan het verlies ook worden gedragen.

Als er geen ‘team gedragsverandering’ is, dan is dat de rol van de leidinggevende. Om niet alleen de praktische kant van de groei mogelijk te maken, maar ook de medewerkers te faciliteren bij hun interne proces mee te gaan in de verandering. Manipulatie? Of is het beïnvloeding ten gunste van de groei waar het bedrijf als totaal beter van wordt? Winnaar begeleiden is niet zo zeer de kunst. Ben jij ook in staat om de verliezers te begeleiden?

Verliezen nemen en daar steeds beter in worden, helpt je flexibeler te maken als onderneming. Dat kan je elke maand of kwartaal oefenen bij je aangifte voor de Belastingdienst. Tja, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker …

Ebook groeien met stoeien 20150214

Krijg GRATIS het e-book ‘Stoeien met groeien: 4 groeistuipen de baas’.

Voornaam *
E-mailadres *

Jouw gegevens worden alleen door Guide to Lead gebruikt en niet aan derden verstrekt

 

Guide to Lead

Postadres
De Sikkel 3
8141 HD Heino

06-53 424 177 (Jacquelien)

06-23 762 881 (Bas)

 

Bezoekadres
A. van Sonsbeeckstraat 1
8141 VA Heino

 

KvK 65 783 808
Bank NL76 KNAB 0255 2584 02

Zusterbedrijf van Door Zien Wijzer